søndag den 1. august 2010

Hvordan en trafikulykke kan blive et motivationsspark



Mine forældres trafikulykke har bragt bevidstheden frem om, at også de en dag skal dø. Og at jeg vil fortryde hvis de dør, uden at jeg har takket dem for alt det de har lært mig, uden at jeg har værdsat dem, nydt tiden sammen med dem, hørt deres livshistorie, lært dem helt at kende og fundet ud af hvem de er og hvorfor de har gjort som de har gjort, så jeg kan svare på det spørgsmål, når mine børn en dag spørger (og når jeg spørger mig selv).
.
Bilen, der kørte ind i dem, blev kørt af en gammel dame, der nu er død. Død. Det er slut. Havde hun bare kørt 1 minut før eller senere, ville hun stadig være levende. Havde vi holdt os til vores oprindelige aftale om kl. 17 og ikke 15.30, ville hun måske have fået et par år ekstra. Men sådan er det altid. Livet er et spørgsmål om tid. Og den tid er begrænset. Det er virkelig virkelig vigtigt at vi får det allerbedste ud af det!
Hvad venter jeg på?
“Jeg venter på at få børn”, “Jeg venter på at flytte”, “Jeg venter på at blive færdig med uddannelsen”, Jeg venter på at vi bliver gift”, “Jeg venter på at jeg finder et arbejde”, “Jeg venter på at jeg får tjent nok penge til at kunne gøre xxx”.
NEJ.
STOP.
Du ved ikke engang om du vil leve så længe at du overhovedet når det.
HOLD SÅ OP MED AT VENTE.
Hvad ville du gøre hvis du holdt op med at vente?
Jeg ville nyde livet.
Værdsætte det.
Sætte pris på det.
Være taknemmelig for mit liv og alle de mennesker der er i det.
Og vigtigst af alt: Gøre det, jeg ved jeg skal gøre, selvom jeg er bange.
For i sidste ende er der intet at være bange for, når man sammenligner med døden.