fredag den 13. august 2010

Hvad ligger der bag selvsabotagen? En HO!



Det er ingen kunst at komplicere ting. Det er en kunst at simpelgøre.
Selvsabotage er meget komplekst – hvis man anskuer det fra alle dybder, ender og kanter - hvilket jeg jo gør.
Så nu vil jeg prøve noget andet.
Jeg vil simpelgøre det. Lave en letforståelig version af ‘Selvsabotage For Dummies’.
Hvad selvsabotage er (i langt de fleste tilfælde) kan siges med ét ord: HO (ho ho)
Det står for Hæmmende Overbevisninger.
Anthony Robbins omtaler overbevisninger (på engelsk ‘beliefs’) som “The Power To Create And The Power To Destroy”.
Huh. Stærkt!
Det ER stærkt.
For overbevisninger kan enten opbygge eller nedbryde dig og dit liv.
Hæmmende overbevisninger spænder ben for dig og blokerer din evne til at nå dit mål.
Hvor langt når du f.eks. med disse overbevisninger:
“Det er svært at tjene penge”?
“Jeg kan ikke gøre det jeg drømmer om uden en uddannelse”?
“Jeg kan ikke tabe mig – jeg har prøvet (næsten) alt”?
“Man kan ikke få alt hvad man vil have”?
Hvor langt når du mon med de overbevisninger? I hvert fald ikke i mål. Dét er selvsabotage – du spænder ben for dig selv ved at have hæmmende, selvsaboterende overbevisninger, der gør DIG til din personlige stopklods.
Hæmmende overbevisninger er det, der spænder allermest ben for der hvor du er, og dér hvor du gerne vil være. De hæmmende overbevisningerne er din mentale stopklods og de er så dårlige, at de frister til at give op før du overhovedet har prøvet. Så du får ret i dine overbevisninger.
Det BLIVER svært at tjene penge (fordi du ikke gør en skid for det)
Det ER svært at smide fedtet (fordi du bliver ved med at spise som du plejer)
Du KAN ikke gøre det du drømmer om, uden en uddannelse (fordi du ikke engang tør prøve!)
Og du KAN ikke få alt hvad du vil have (fordi det er det du tror).
Så hvis du gerne vil befri dig selv fra at leve i mental fangeskab, så ændr bare én hæmmende overbevisning, til en, der er støttende og hjælper dig med at komme tættere på din drøm, i stedet for længere væk fra den…
Hvad mon du ville gøre anderledes hvis du var overbevist om at…
Det er let at tjene penge?
At du sagtens kan gøre det, du drømmer om, uden en uddannelse? (og at det faktisk bare vil ende med at være din fordel?)
At det er lige så let at tabe sig som det er at tage på?
At du kan få lige nøjagtigt dét, du tror, du kan få?