onsdag den 4. august 2010

Slug ALTID "frøen" før du belønner dig selv med snacks!

Jeg har i en uges tid haft lyst til peanut cookies, og I DAG lovede jeg så mig selv at når jeg afsluttede feltet Saboterer du dit vægttab? på www.lanabos.com at jeg så kunne købe dem og nyde dem i fulde drag.

Jeg afsluttede opgaven, går ned for at gøre mig klar til at købe peanut cookies. Og lige da slår det mig; lysten er forduftet! Efter at have tænkt på peanut cookies hver dag i en uge, er lysten faktisk forduftet!

Fantastisk!


Der er to ting i det, du kan tage til dig:

  1. Lov dig selv belønninger, hvis der er noget du helst ville udsætte at gøre, men som helst ikke MÅ udsættes
  2. Og slug ALTID "frøen" (dvs. det du mindst har lyst til at gøre, men som du er nødt til at gøre) FØR du belønner dig selv med snacks!

- i bedste fald har du afsluttet en opgave der længe har tynget dig og prikket til din samvittighed, om at få afsluttet, og lysten til snacks og overspringshandlinger fordufter bagefter.

- i værste fald får du afsluttet opgaven der længe har tynget dig og prikket til din samvittighed - og du får nydt belønningen du lovede dig selv for at gøre det!


Hvis du endnu ikke har læst bogen 'Slug frøen', så se at få den lånt på biblioteket i en fart! For ja, det er også selvsabotage at udsætte opgaver og navigere uden om dem med overspringshandlinger... Det er spild af både tid, energi - og når du gør det, forøges chancen for at du vil fylde dig selv med flere kalorier end du har brug for.